Silnik
- spytaj kiedy był wymieniany olej i sprawdź jego poziom
- sprawdź czy nie ma wycieków oleju, czy silnik nie jest pochlapany olejem
- sprawdź też poziom pozostałych płynów tj. płynu hamulcowego, chłodzącego oraz chłodniczego
- na zimnym silnik (o ile auto stało parę godzin) zobacz czy przy uruchamianiu nie puszcza czarnego lub niebieskiego dymu (może to być uszczelka pod głowicą)
Nadwozie
- sprawdzamy dokładność spasowania wszystkich elementów nadwozia - jeśli są duże różnice, prześwity, niespasowane elementy może to świadczyć, że auto było naprawiane
- zobacz bagażnik auta czy na spodzie blacha nie jest pofalowana (nie ma tzw. baranka)
- sprawdź też nadkola, dół drzwi i progi auta, tam najczęściej widać korozję
- upewnij się też czy wszystkie szyby są oryginalne - data na szybach powinna się pokrywać z datą produkcji auta (niefabryczna boczna szyba nie zawsze świadczy o uszkodzeniu blacharskim auta, ale może być wynikiem kradzieży radia z auta)
- sprawdź pod maską przedni pas oraz podłużnice - zobacz czy nie były szpachlowane, spawane
- postaraj się zerknąć też za silnik na szpilki oraz osłonę silnika - jeśli szpilki są pogięte lub osłona jest mocno zniszczona może to świadczyć o tym, że auto było po wypadku
- jeśli posiadasz miernik grubości lakieru to sprawdź każdy element
- zerknij też na fabryczne nalepki na słupkach drzwiowych i innych elementach - jeśli auto było lakierowane to najprawdopodobniej nalepki będą wewnątrz lakieru bo były wcześniej oklejone lub zerwane i pomalowane
Podwozie
- sprawdź czy auto nie ma wycieków (szczególnie w okolicach silnika i miski olejowej)
- zobacz też dokładnie czy nie ma korozji w podłodze auta, progach, zakolach, itd.
Wnętrze
- sprawdź poprawność działania wszystkich przełączników
- przekręć stacyjkę i zobacz czy wszystkie kontrolki się zapalają jak trzeba i czy odpaleniu silnika gasną (zwłaszcza kontrolka silnika, chyb, że auto jest na gaz - czasami niektóre auta mają tak, że komputer podaje błąd odczytu)
- zobacz jak wygląda tapicerka, kierownica, gałka zmiany biegów i pedały - jeśli noszą ślady dość dużego zużycia/zniszczenia to auto ma dość pokaźny przebieg kilometrów (nie daj się nabrać, że auto ma np. 50tyś km, to praktycznie niemożliwe)
- sprawdź czy działa klimatyzacja (jeśli auto ją posiada) - po włączeniu silnika po chwili powinno z nawiewu lecieć zimne powietrze - nie daj się też nabrać na hasło "działa, trzeba tylko nabić" - takie nabicie może Cię drogo kosztować, co najwyżej dasz się nabić w butelkę
Pozostałe przydatne informacje
- jeśli masz możliwość wybierz się na zakup auta z kimś kto się na nich dobrze zna (najlepiej mechanik) albo pogadać z mechanikiem co może boleć nasz model i na co trzeba zwrócić uwagę!
- jeśli nie masz nikogo, kto może Ci pomóc - pojedź do ASO, warsztatu lub w ostateczności na stację diagnostyczną, gdzie dokonasz wraz z kimś doświadczonym oględzin auta
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz